Odette Jansen MEd. Pedagoog & Onderwijskundige

“Iedereen is getalenteerd,

mits talentvol benaderd”

In mijn werk als pedagoog & onderwijskundige zie ik vaak jongeren en jongvolwassenen met autisme om mij heen die niet mee kunnen met de verwachtingen van de omgeving. Jongeren met Autisme waarvan de talenten zichtbaar zijn maar niet begrepen of ingezet worden. Hierdoor neemt het zelfvertrouwen af en ook de kwaliteit van leven. Door de negatieve spiraal die er dan ontstaat word ontwikkelen van vaardigheden moeizamer.

Mijn talenten zitten hem in het ontdekken van andermans talenten. Dit doe ik door te kijken, te luisteren, vragen te stellen en te spelen. Als Autisme Begeleider zijn mijn kernwoorden positiviteit, vertrouwen & authenticiteit. Alle drie zijn nodig om de persoonlijke ontwikkeling van iemand te ondersteunen. Iedereen leert en ontwikkeld anders, en met positiviteit komt vertrouwen, en als er vertrouwen is voelt iemand zich veilig genoeg om zijn eigen authenticiteit te ontdekken en dus talent te gaan ontwikkelen.

Een spectrum van talent

Autisme is een spectrumstoornis, dus hoe autisme zich uit, en waar die uitdagingen in zitten is dus voor iedereen anders. Naast een spectrum aan uitdagingen, heeft autisme heeft ook een spectrum van mooie en unieke talenten.  Het begrijpen van die talenten geeft je nieuwe manieren om je ontwikkeling te ondersteunen en vaardigheden te ontwikkelen. En daarnaast ben je ook gewoon een persoon met doelen in het leven die je wilt bereiken. Dit is waarom maatwerk zo belangrijk is.

Een spectrum aan mogelijkheden

Ik zie de uitdagingen voor jongeren met autisme en hun omgeving. Maar in plaats van de focus te leggen op het probleem en moeilijkheden kijk ik  naar mogelijkheden. Mensen met autisme hebben soms prachtige voelsprieten voor kunst, cultuur, emoties, of techniek, maar zijn ook mensen die er niet altijd helemaal uit komen hoe ze deze talenten in kunnen zetten. Als wij ontdekken wat jouw talenten zijn, kunnen we deze in gaan zetten om mogelijkheden te creëren en jouw kwaliteit van leven te verbeteren.

Odette Jansen, Pedagoog & Onderwijskundige

Sinds 2017 ben ik werkzaam als begeleider voor jongvolwassenen met Autisme Spectrum Stoornis (ASS) alsmede jongeren en jongvolwassenen met vergelijkbare uitdagingen.

Vanwege mijn passie voor Authenticiteit en Persoonlijke Ontwikkeling besloot ik om een Master in Talentontwikkeling & Diversiteit (MEd) te volgen. Daarbinnen heb ik mij gespecialiseerd in talent ontlokken bij jong volwassenen met Autisme. Naast mijn werk als zelfstandig begeleider ben ik ook nog werkzaam als studieloopbaancoördinator en hogeschooldocent 21e-eeuwse vaardigheden op de Hanzehogeschool Groningen omdat ik het belangrijk vind om op de hoogte te blijven van wat er speelt in het hoger onderwijs.

En naast mijn werk ben ik een dierenliefhebber, sta ik graag in de keuken om Engelse scones te bakken en speel ik graag Dungeons & Dragons met vrienden.

Iedereen verdient het om gezond op te groeien, authentiek zichzelf te zijn en om mee te draaien in de maatschappij.

Odette Jansen MEd. Onderwijskundige en Pedagoog - Autisme Coach - Talent ontwikkeling

Gepubliceerde Artikelen

Ook schrijf ik graag artikelen over nieuwe theorieën, methodes en middelen om de effectiviteit van coaching en begeleiding te vergroten. Deze deel ik in de vorm van artikelen en onderzoek. Hier vind je mijn meest recente artikelen.

Onderwijs

Infographic: Tips voor online lesgeven

Een verzameling van best-practices gebaseerd op onderzoek naar de verschillen in online lesgeven tussen het…
Autisme

Sociaal gamen met autisme

Implementatie van een table-top role-playing game in hoger onderwijs waarmee de ontwikkeling van sociale vaardigheden…
Onderwijs

15 Hands-on tips voor lesgeven in Blackboard Collaborate (NL)

Lesgeven in Blackboard Collaborate, we doen het nu ongeveer een maandje en leren er veel…